Mindfulness

mindfulness, medveten närvaro

Stillheten är grogrund för den största uppenbarelsen.
/Filosofen Lao-Tzu

Vad är mindfulness? Vi människor befinner oss i dag i en värld och i ett samhälle som snurrar hiskeligt fort. Vi utsätts för ett enormt informationsflöde; vi är ständigt uppkopplade och gränserna mellan arbete och vila har suddats ut.

Många upplever en inre stress över att inte hinna med, över att inte klara av de upplevda prestationskraven, över att springa runt i ”ekorrhjulet” med att-göra-listor som aldrig tar slut.

Mindfulness, eller medveten närvaro, är ingen behandlingsform, utan ett förhållningssätt som innebär att du tränar upp förmågan att fokusera på nuet. Du blir ”medvetet närvarande” i nuet i stället för att tankarna lyckas få makten över dig och dra med dig till det förgångna eller oro för framtiden.

Effekter av mindfulness

Genom att träna upp förmågan att fokusera, blir du mer uppmärksam och medveten, och lär dig att fokusera på det som är viktigt. ”Tankesurret” får mindre makt över dig.

Att vara mindful, eller medvetet närvarande, har många positiva effekter. Bland annat leder mindfulness till mindre stress och oro, bättre sömn, större tålamod med dig själv, förmåga att styra dina känslor och ditt agerande och ökad glädje och balans i livet.

Träna medveten närvaro med mig

Träning i mindfulness/medveten närvaro kan ske exempelvis genom att du tränar dig att rikta din uppmärksamhet på din andningen eller på olika delar av kroppen. Jag erbjuder mindfulness både individuellt och som en del av samtalsterapi. Välkommen att höra av dig så hittar vi ett upplägg som passar dig.

Utöver att arbeta som terapeut är jag också journalist. Läs gärna min intervju med vår svenska förgrundsgestalt inom mindfulness, Ola Schenström.  Artikeln finns publicerad i nättidningen Special Nest om neuropsykiatri.

mindfulness

Jag vill också tipsa dig om denna video, där en buddhist (som tyvärr inte namnges), förklarar mindfulness på ett sådant bra och enkelt sätt.

Han pratar om att vi behöver träna vår ”monkey mind”, vår ”aphjärna”, som är källan till det ständiga tanketjattret i huvudet. Han pratar om meditation i stället för mindfulness, men det spelar ingen roll alls. Det är precis samma sak i det här fallet. Syftet är detsamma: att stilla sinnet och få ökat lugn och mer balans och glädje i livet.

Varmt välkommen att ringa eller mejla mig om du vill veta mer eller boka in ett första möte.

Klicka här för mer information samt priser.

Följ mig gärna på Facebook och Instagram.
/Charlotte Pehrson, samtalsterapeut och kostrådgivare

Skräddarsytt upplägg

Vill du kombinera mindfulness med samtalsterapi eller boka mindfulness individuellt tar vi tillsammans fram ett upplägg som passar dig.

Läs mer om mig här

Klicka här för priser